Τέλος η επιδότηση στο ρεύμα – Έρχεται η ρήτρα αναπροσαρμογής – Όποιος αντέξει πλέον…

 

Ριζικές αλλαγές

φέρνουν για νοικοκυριά και επιχειρήσεις η λήξη του προσωρινού καθεστώτος τιμολόγησης και η επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής από την 1η Οκτωβρίου. Οι αλλαγές αυτές συνδυάζονται μάλιστα με το οριστικό τέλος των οριζόντιων επιδοτήσεων στο ρεύμα τρεις μήνες νωρίτερα, από την 1η Ιουλίου κιόλας, και για τον λόγο αυτό είναι βέβαιο ότι θα καταστήσουν ξανά τους φουσκωμένους λογαριασμούς ρεύματος μείζον πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία.

Το ειδικό καθεστώς τιμολόγησης του ρεύματος που είχε υιοθετήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με τον ν. 4951/2022 πριν από περίπου ένα χρόνο και το οποίο προέβλεπε την προσωρινή αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής για δώδεκα μήνες παρατάθηκε λίγο πριν από τις εκλογές με απόφαση Σκρέκα για ένα τρίμηνο, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023.

Κατά συνέπεια, από την 1η Οκτωβρίου 2023 παραγωγοί, εταιρείες προμήθειας και καταναλωτές επανέρχονται στην πρότερη κατάσταση, με κατάργηση του πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ενέργειας που κλιμακώνονταν ανάλογα με την τεχνολογία ηλεκτροπαραγωγής αλλά και με επιστροφή της ρήτρας αναπροσαρμογής, ουσιαστικά του μηχανισμού που βάζει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις να πληρώνουν τον λογαριασμό για τις αυξημένες τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς οι οποίες προκύπτουν εν μέρει λόγω των αυξήσεων στις τιμές του φυσικού αερίου, εν μέρει λόγω του ολιγοπωλιακού χαρακτήρα της χονδρεμπορικής αγοράς και του καρτέλ που έχουν σχηματίσει οι τέσσερις παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας μας, διαμορφώνοντας ανεξέλεγκτα τις τιμές προς όφελός τους.

Θα κατέρρεε ολόκληρη η αγορά ενέργειας

Να θυμίσουμε για την ιστορία ότι αν και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας είχαν υποστηρίξει εκείνο τον καιρό ότι ο ν. 4951/2022 και η προσωρινή αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής είχαν στόχο να ανακουφίσουν τους καταναλωτές, ο πραγματικός τους στόχος ήταν να εξουδετερώσουν τον κίνδυνο κατάρρευσης ολόκληρης της ενεργειακής αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ.

Ο κίνδυνος αυτός προέκυπτε από το ενδεχόμενο οι καταναλωτές να πατούσαν στις δικαστικές αποφάσεις εκείνης της περιόδου –οι οποίες αποφαίνονταν ότι οι εταιρείες δεν είχαν το δικαίωμα να κόψουν το ρεύμα σε καταναλωτή που πλήρωνε κανονικά τον λογαριασμό αλλά όχι τη ρήτρα αναπροσαρμογής μέχρι να τελεσιδικήσει η υπόθεση στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών– και να πάψουν μαζικά να πληρώνουν τη ρήτρα.

Δεν εκδηλώθηκε μεγάλο κύμα άρνησης

Αν εκδηλωνόταν τότε ένα μεγάλο κύμα άρνησης πληρωμής της ρήτρας από πλευράς καταναλωτών – ακριβώς επειδή τα μεγάλα έσοδα για τις εταιρείες δεν προέρχονταν από τις επίσημες χρεώσεις (που τις κρατούσαν ονομαστικά χαμηλά για να κοροϊδεύουν τον κόσμο) αλλά από τη ρήτρα–, όλες οι εταιρείες κινδύνευαν με κατάρρευση και η κυβέρνηση της ΝΔ με άτσαλη πτώση.

Να θυμίσουμε επίσης ότι βάσει του προσωρινού μοντέλου, που είναι ακόμη σε εφαρμογή, οι εταιρείες υποχρεώθηκαν να ανακοινώνουν προκαταβολικά στους καταναλωτές ενιαία τιμή, στην οποία χρέωναν το ηλεκτρικό ρεύμα για τον επόμενο μήνα, η οποία περιλάμβανε την παλιά χαμηλή ονομαστική τιμή, τη χρέωση της ρήτρας αναπροσαρμογής (παρά την τυπική κατάργησή της) και ένα ασφάλιστρο κινδύνου, που κάλυπτε τις εταιρείες απέναντι στο ενδεχόμενο να υπάρξει μέσα στον επόμενο μήνα μεγάλη αύξηση της χονδρεμπορικής τιμής που δεν είχαν υπολογίσει. Γι’ αυτό το προσωρινό μοντέλο, ειδικά τους πρώτους μήνες εφαρμογής του, οδήγησε τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος σε πρωτοφανώς υψηλά επίπεδα –έξι έως εννέα φορές πάνω σε σχέση με 14 μήνες πριν– που απορρόφησαν τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις και εξέθρεψαν μια διπλή αισχροκέρδεια στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας – τόσο στη χονδρεμπορική αγορά όσο και στη λιανική.

Το μοντέλο αυτό όμως πρέπει πλέον να καταργηθεί και υπάρχει η δυνατότητα.

Πρέπει επειδή εδώ και τρεις μήνες, αφότου τερματίστηκε η οξεία φάση της ευρωπαϊκής ενεργειακής κρίσης και άρχισε η πτώση των τιμών φυσικού αερίου, η Κομισιόν ζητά και ξαναζητά από τα κράτη-μέλη να άρουν τις κρατικές επιδοτήσεις στο ρεύμα. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έως τώρα αγνοούσε τις ευρωπαϊκές οδηγίες – κι επειδή είχε μπροστά της εκλογές δεν την πίεζε η Κομισιόν. Στις συστάσεις που στάλθηκαν όμως στην Αθήνα αμέσως μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου οι Ευρωπαίοι ζήτησαν επιτακτικά τον τερματισμό των κρατικών επιδοτήσεων στο ρεύμα προκειμένου να κλείσει το δημόσιο έλλειμμα στο πλαίσιο του Προγράμματος Σταθερότητας 2023-26. Με την επικύρωση του ελληνικού Προγράμματος Σταθερότητας από την Ευρώπη, που θα γίνει τον Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση θα είναι υποχρεωμένη να συμμορφωθεί. Για να τερματιστούν όμως οι κρατικές επιδοτήσεις στο ρεύμα πρέπει να καταργηθεί το προσωρινό καθεστώς τιμολόγησης που περιλαμβάνει το ασφάλιστρο κινδύνου, ώστε να μειωθούν οι τιμές που θα πληρώνουν μόνοι τους πλέον οι καταναλωτές.

Μπορεί επειδή η Νέα Δημοκρατία κέρδισε τις εκλογές, άρα επιτελέστηκε ο πολιτικός στόχος των κρατικών μέτρων στήριξης στο ρεύμα. Μπορεί επίσης επειδή το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών στο οποίο είχαν προσφύγει πριν από 16 μήνες οι καταναλωτικές οργανώσεις ζητώντας να κηρυχθεί καταχρηστική η ρήτρα αναπροσαρμογής αποφάνθηκε τον περασμένο Μάρτιο σε βάρος των καταναλωτών. Η απόφαση αυτή υιοθετεί το σκεπτικό πως αφού «η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος έγινε χρηματιστηριακό προϊόν», η ρήτρα αναπροσαρμογής συνιστά «μία συναλλακτικώς αποδεκτή πρακτική προκειμένου να καλύπτεται η αρχή της κοστοστρέφειας» και θεωρεί δίκαιο και νόμιμο να πληρώνουν οι καταναλωτές το σύνολο του κόστους της χονδρεμπορικής αγοράς, όσες καταγγελίες κι αν έχουν γίνει περί λειτουργίας καρτέλ σε αυτήν, που ανεβάζει τεχνητά τις τιμές.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΗΓΗ 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις