Η ΕΙΜΑΡΜΕΝΗ

 Εικόνα

Η Ειμαρμένη είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο θέμα διότι πολλές φορές το μπερδεύουμε με το Πεπρωμένο ή με την Μοίρα. Αυτό γίνεται γιατί πρόκειται για τρεις λέξεις πολύ κοντά ως προς την ερμηνεία και την έννοια τους, στην πραγματικότητα όμως είναι τρεις διαφορετικές καταστάσεις. Η Ειμαρμένη λοιπόν είναι μια έννοια που πρέπει να κατανοήσουμε αν θέλουμε να γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε και ποιός είναι ο σκοπός της ζωής μας.
 
Προέρχεται απο το ρήμα μείρομαι ( ειμαρμένη είναι θηλυκό του εἱμαρμένος, μετοχή παθητικού παρακειμένου = ειμαρμένη) Μείρομαι = σημαίνει παίρνω το μερίδιο που μου ανήκει, το οφειλόμενο απο κάτι Με λίγα λόγια βλέπουμε πως είναι το Κάρμα όπως λέμε σήμερα που τελικά το συναντάμε στους Έλληνες απο τα πολύ παλιά χρόνια. Κάρμα, δηλαδή, παίρνουμε πίσω κάτι το οποίο κάναμε σε μια προηγούμενη ζωή , είτε καλό είτε κακό που έχουμε κάνει, και η ειμαρμένη το γνωρίζει και είναι εδώ για να μας το δώσει. Ο Πλούταρχος σαν τελευταίος Ιερέας του Απόλωνα, γνωρίζοντας πως μετά απο εκείνον το Ιερατείο των Δελφών θα "κλείσει", μπορούμε να καταλάβουμε πως "τρέχει" στα έργα του να μας αποκαλύψει αυτές τις μυητικές γνώσεις οι οποίες πρόκειται να εξαφανιστούν. Ο Πλούταρχος μας λέει στο βιβλίο του Περὶ εἱμαρμένης πως η Ειμαρμένη είναι μια έννοια, μια λέξη που υποκρύπτει δύο καταστάσεις. Η Ειμαρμένη που είναι Ενέργεια και η Ειμαρμένη που είναι Ουσία. Χρησιμοποιεί την Λογική του Αριστοτέλη στο κείμενο του για να μας αναλύσει την έννοια. Δηλαδή: Το πότε θα μας ανταποδώσει η Ειμαρμένη αυτό που έχουμε κάνει εμείς, καλό ή κακό, είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αποφύγουμε με τίποτα και κάποια στιγμή στη ζωή μας θα συμβεί.
 
 Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη οι συνθήκες με τις οποίες θα συμβεί έχει να κάνει με το : 1. Ποσόν 2. Ποιόν 3. Που 4. Πότε 5. Προς τι Η Ειμαρμένη επιλέγει ΠΟΥ θα μας συμβεί ΠΟΤΕ θα μας συμβεί, ΠΩΣ θα μας συμβεί ΠΟΣΟ πολύ θα μας επηρεάσει και η ποιότητα που θα μας αφήσει και το πως θα μας επηρεάσει. Αυτές είναι οι κατηγορίες στις οποίες δεν μπορούμε να επέμβουμε με την μορφή της ΟΥΣΙΑΣ της Ειμαρμένης. Στην μορφή της Ενέργειας βρίσκονται οι κατηγορίες : 1. κείσθε 2. έχειν 3. ποιείν 4. πάσχειν Παρατηρούμε πως και οι τέσσερις λέξεις είναι απαρέμφατα. Απαρέμφατα σημαίνει : α στερητικό + παρεμφαίνω (φανερώνομαι) και έτσι η ελληνική γλώσσα μας μαρτυρά πως η Ειμαρμένη δεν μπορεί να εμφανιστεί και να επέμβει άρα έχουμε τον έλεγχο εμείς. 
 
 1. Το κείσθε προέρχεται απο το κείμαι (πως αντιμετωπίζω την κατάσταση στην οποία βρίσκομαι) + τίθημι (πώς περπατάω και αντιμετωπίζω το γεγονός) 
 
 2. Έχειν = κρατώ , έχω την εμπειρία, την επιμέλεια μιας κατάστασης , έχω 3. Ποιείν = κατασκευάζω , κάνω , ποιώ  
 
4. Πάσχειν = πάσχω απο μια άσχημη κατάσταση , υποφέρω,νιώθω ότι έχω κακή τύχη, δυσχερής κατάσταση Έτσι λοιπόν τώρα που ξέρουμε όλες τις κατηγορίες της Αριστοτελικής Λογικής που σχετίζονται με την Ειμαρμένη και με όσα μας συμβαίνουν στην ζωή μας μπορούμε να σκεφτούμε το εξής. Ένα γεγονός που πρόκειται να μας συμβεί δυσάρεστο ή ευχάριστο, αλλά ας πούμε για ένα δυσάρεστο, μια ασθένεια , ένα ατύχημα , μια πολύ κακή κατάσταση και στιγμή όπου εμείς οι άνθρωποι πάντα αναρωτιόμαστε "γιατί σε μένα θεέ μου" "γιατί τώρα" "γιατί τόσο πολύ", μας εξηγούν οι Φιλοσόφοι μας, πως δεν έχει ούτε γιατί σε μένα , ούτε γιατί τώρα ούτε τίποτα απο όσα σκεφτόμαστε διότι το:
 
 1.Ποσόν 
 
2.Ποιόν 
 
 3.Πρός τι 
 
4.Που
 
 5.Πότε είναι καθορισμένα απο την Ειμαρμένη και δεν μπορούμε να επέμβουμε αλλά μπορούμε να επέμβουμε στη συνέχεια μετά στο 1.Κείσθε 2.Έχειν 3.Ποιείν 4.Πάσχειν .
 
 1. Το πως θα αντιμετωπίσω το γεγονός που θα μου συμβεί είναι στο δικό μου χέρι , 
 
2. αν έχω την εμπειρία έχοντας προχωρήσει αρκετά στη φιλοσοφία το πώς θα το αντιμετωπίσω έχει να κάνει καθαρά με εμένα και μόνο εμένα σε σχέση με κάποιον άλλον , 
 
3. το τι θα κάνουμε μετά το γεγονός , τι θα ποιήσουμε είναι και πάλι στον δικό μας έλεγχο και πρέπει να λάβουμε εν γνώση μας όλα τα λάθη που κάναμε, 
 
 4. και τέλος πάσχουμε γιατι δεν γνωρίζουμε γιατί μας συμβαίνουν όλα αυτά αφού δεν έχουμε φιλοσοφίσει το γιατί συμβαίνουν. 
 
Άρα το Άρα το γενικότερο συμπέρασμα που βγάζουμε είναι πως ότι μας συμβαίνει στη ζωή μας έχει πίσω του κάποιο λόγο και κάποιο σκοπό (διδακτικό) γιατί προέρχεται απο την Ειμαρμένη η οποία μας επιστρέφει αυτό που εμείς με τις πράξεις μας έχουμε δημιουργήσει, αυτό που μας οφείλει, είτε απο καλή είτε απο κακή πράξη. 
 
Όλα στη ζωή μας έχουν να κάνουν με το τι άνθρωποι είμασταν μέχρι τώρα και τι πράξαμε μέχρι τώρα. Αν το Φιλοσοφίσει ο καθένας αρκετά όλα θα ξεκινήσουν να βγάζουν νόημα. "Η ειμαρμένη είναι Θείος Λόγος απαράβατος, σύμφωνα με τον Τίμαιο νόμος ακόλουθος ανεμπόδιστος, της φύσης όλης" ~
 
 Πλούταρχος, Περὶ εἱμαρμένης [568d] "Παρόλο που όσα γίνονται είναι άπειρα, προέρχονται απο το άπειρο και τείνουν στο άπειρο, η Ειμαρμένη που περιέβαλε τα πάντα μέσα σε έναν κύκλο, δεν είναι άπειρη, αλλά αντιθέτως, είναι πεπερασμένη
 
~Πλούταρχος, Περὶ εἱμαρμένης [569α] 
 
Ο Κύκλος = συμβολίζει το άπειρο, διότι δεν έχει αρχή και τέλος  
 
 
ΓΝΩΘΙΣΑΥΤΟΝ Ει ΜΗΔΕΝΑΓΑΝ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις