Μια μικρή, ελάχιστη πράξη Ελευθερίας...

Ήμουν από νωρίς σήμερα στον δρόμο, να προλάβω να αγοράσω κάποιες συσκευές και εξοπλισμό για μια ανακαίνιση που κάνω στο σπίτι μου. Στην ώρα μου λοιπόν, βρέθηκα στην αλυσίδα καταστημάτων που είχα επιλέξει, βρήκα αυτό που χρειαζόμουν και πήγα στο ταμείο. Ευγενέστατη η κοπέλα εκεί, πήρε την συσκευή, σκαναρισε το barcode, έβγαλε τιμή και ήταν έτοιμη να εκδώσει παραστατικό πώλησης, όταν της έδωσα ένα χαρτονόμισμα 200€ (185 είχε η συσκευή). Να πω εδώ, πως όταν εχω την δυνατότητα, στις πληρωμές μεγάλων ποσών αλλάζω τα χαρτονόμισματα με μεγαλύτερα ώστε να μην φουσκώνει το πορτοφόλι. Ας πούμε πως είναι και ένα μέτρο ασφαλείας. Συναλλαγές με κάρτα προσπαθώ να μην κάνω, παρά μόνο όπου είναι απαραίτητο ή όταν δεν έχω βγάλει αρκετά μετρητά από το ΑΤΜ.
Μου δίνει λοιπόν η ταμίας ένα χαρτάκι, με τον αύξοντα αριθμό του χαρτονομίσματος και την ποσότητα, και μου ζητάει να βάλω επάνω ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο και υπογραφή. "Είναι για την περίπτωση που είναι πλαστό" μου λέει. Της απαντώ ευγενικά πως μπορει να το ελέγξει όσο θέλει, αλλά αυτά που ζητάει δεν προτίθεμαι να της τα δώσω και πως δεν δικαιολογείται να τα ζητάει. Μου λέει πως είναι εντολή του λογιστηρίου και πως δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Της λέω πως είναι παράνομη πρακτική και μου λέει να απευθυνθώ στον υπεύθυνο.
Ο "υπεύθυνος" μου επαναλαμβάνει ακριβώς τα ίδια και προσθέτει πως αν δεν θέλω να γράψω τα στοιχεία μου, να μην αγοράσω το προϊόν. Του εξηγώ πως ο νόμος ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ τον έμπορο να αποδεχθεί το χαρτονόμισμα, αλλά τον ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙ να το αρνηθεί αν δεν εχει ρέστα. Όμως εδώ δεν πρόκειται περί ρέστων, αλλά περί μίας παράλογης απαίτησης που απαιτεί προσωπικά δεδομένα, ταυτοποίηση και ακυρώνει τον ίδιο τον χαρακτήρα της ελεύθερης κίνησης των μετρητών. Του εξηγώ πως αν συνεχίσει να αρνείται, θα καλέσω αστυνομία και θα κινηθώ εναντίον του και εναντίον της επιχείρησης.
Με γειώνει και μου λέει να πράξω όπως επιθυμώ. Είναι 8:20 το πρωί, ο χρόνος μου τελειώνει διότι πρέπει να πάω και στην εργασία μου. Πιέζομαι, αλλά δεν θέλω να υποκύψω, ούτε να παρακάμψω το εμπόδιο (πχ. να βάλω πλαστά στοιχεία στο χαρτάκι, ή να πληρώσω με κάρτα).
Πληκτρολογώ το 100 στο κινητό μου και καλώ στην άμεση δράση ζητώντας την αρωγή αστυνομικών οργάνων. Προς μεγάλη μου έκπληξη, σε 10 λεπτά (!) έρχεται ομάδα ΔΙΑΣ. Τους εξηγώ εν τάχει τι συμβαίνει. Από τις εκφράσεις τους καταλαβαίνω στην αρχή πως τους είναι εντελώς ασυνήθιστη η περίπτωση, δεν έχουν βεβαιότητα επί του θέματος, όμως αντιλαμβάνονται την επιχειρηματολογία μου και προχωρούν εντός του καταστήματος μαζί μου για ακούσουν την άλλη πλευρά.
Στην θέα των αστυνομικών, δεν εμφανίζεται ο προηγούμενος "υπεύθυνος" αλλά... ο Διευθυντής του καταστήματος. Γίνονται οι αναγκαίες εξηγήσεις ξανά για την περίπτωση, και ο Διευθυντής δηλώνει πως αυτή είναι η εντολή του λογιστηρίου της εταιρείας, την οποία είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί. Του εξηγώ πως το λογιστήριο δεν είναι υπεράνω του Νόμου, και δεν μπορεί να βγάζει αυθαίρετα κανόνες που αντιβαίνουν στους νόμους του κράτους. Ζητάει να καλέσει την υπεύθυνη λογιστηρίου.
Σε 3 λεπτά, αφού της κάνει ιδιαιτέρως μια επεξήγηση της κατάστασης, εμφανίζεται η υπεύθυνη, μια συμπαθής κοπελια, η οποία εξηγεί πως ακολουθούν αυτή την πρακτική "απο τον κοβιντ και ύστερα", διότι είχαν πολλά κρούσματα πλαστών και περιπέτειες. Της εξηγώ πως μπορεί να κάνει όσους ελέγχους θέλει στο χαρτονόμισμα αλλά όχι να με υποχρεώνει να δώσω προσωπικά στοιχεία γι' αυτό. Κατανεύει και λέει πως έγινε παρεξήγηση και πως δεν χρειάζεται να αφήσω στοιχεία. Ο αστυνομικός την ρωτά σε πολύ σοβαρό τόνο αν οριστικά αποδέχεται το χαρτονόμισμα καθώς εναλλακτικά υπάρχει η διαδικασία του αυτοφώρου. Σε αυτή τη φάση, είχε πλακώσει απόλυτη σιγή στο πολυπληθες καταστημα, με την κοπελιά να λέει πως οχι βέβαια, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και να μου ζητάει συγνώμη για την ταλαιπωρία. Της εξηγώ πως η ταλαιπωρία μου είναι μικρότερη απο την απώλεια του χρόνου των αστυνομικών που θα μπορούσαν να ασχολούνται με πιο σοβαρά ζητήματα και πως δεν χρειάζεται να μου ζητήσει συγνώμη αλλα απλως να με εξυπηρετήσει κατά το γράμμα του Νόμου και να φύγω να πάω στη δουλειά μου.
Πήγαμε στο ταμείο, έγινε η συναλλαγή χωρίς καμμιά πλεον αντίρρηση και έφυγα.
Συμπεράσματα και προτροπή:
1. Μην ενδίδετε σε ο,τι παράλογο ζητούν οι εταιρείες, όταν έχετε σοβαρή και εύλογη βάση να θεωρείτε πως αυτό είναι παράνομο και προσβάλει την προσωπική ελευθερία ή ιδιωτικότητα.
2. Τα χαρτονομίσματα είναι μέσο οικονομικής ελευθερίας. Οποιαδήποτε συναλλαγή κάνετε με τρόπο που τα στοιχεία σας είναι ανιχνεύσιμα (κάρτες, λογαριασμοί, iris, επιταγές), να έχετε πάντα κατά νου, πως χαρίζετε ενα μέρος της ιδιωτικότητάς σας. Η ιδιωτικότητα σας μαζί με την ιδιωτικότητα χιλιάδων άλλων, μετατρέπεται σε προϊόν πληροφορίας, για το οποίο άθελά σας έχετε συναινέσει να τεθεί υπό επεξεργασία. Μην χαρίζετε εύκολα την ιδιωτική σας ζωή, τα στοιχεία σας, τις αγοραστικές σας προτιμήσεις. Στα μοντέλα του κοντινού μέλλοντος, οι καταναλωτικες σας συνήθειες και προτιμήσεις αναλύονται, γίνονται ποσοτικοποιημενα στοιχεία και επηρεάζουν σημαντικούς τομείς της ζωής σας σε σχέση με το κράτος και τις μεγάλες (συνεργαζόμενες) εταιρείες.
3. Μην υποχωρειτε όταν σας εκβιάζουν με το καλό το άγριο για να πληρώσετε μέσω τραπεζών. Κάθε φορά που ενδίδετε, ενισχυετε το θράσος. Κάθε φορά που αγοράζετε μέσω τράπεζας (κάρτα, επιταγή, κλπ), χαρίζετε ακούσια ένα μικρό ποσοστό των χρημάτων σας στις τράπεζες. Οι συναλλαγές με μετρητά μειώνουν το κόστος των συναλλαγών και ευνοούν την ρευστότητα και την ροή της Αγοράς.
4. Προστατέψτε τα δικαιώματά σας. Αν δεν είστε σίγουροι γι' αυτά, να είστε μεν ευγενικοί και διαλλακτικοί αλλά να ζητήσετε βοήθεια, είτε απο δικηγόρο, είτε απο λογιστή, είτε από αστυνομικό, είτε από οποιονδήποτε αρμόδιο.
5. Ενισχύστε την διακίνηση των μετρητών. Τα μετρητά προστατεύουν από χακερ, ψηφιακές απάτες, γενική κατάρρευση συστημάτων.
6. Τα μετρητά προστατεύουν από κρατικές αυθαιρεσίες. Πρόσφατο παράδειγμα, το κατευθυνόμενο πάγωμα περιουσιακών στοιχείων γαλαζιου αγροτοσυνδικαλιστή που ήταν αθώος από όσα πήγαν να του φορτώσουν, ή το παράδειγμα της κρατικής οικονομικής βίας του Καναδά κατά των διαμαρτυρόμενων αυτοκινητιστων πέρυσι.
7. Τα μετρητά διασφαλίζουν την πρόσβαση στην οικονομία για ευάλωτες ομάδες όπως συνταξιούχοι κλπ που δυσκολεύονται με την τεχνολογία ή δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε ηλεκτρονικά συστήματα. Επίσης εξασφαλίζουν ένα μαξιλάρι ανάγκης σε περιόδους κρίσεως, καταστροφής, πολέμου κλπ.
8. Η φυσική κατοχή χρήματος (μετρητά) βοηθά περισσότερο στην κατανόηση των δαπανών για το νοικοκυριό και στον έλεγχο ανοητων η αχρείαστων εξόδων (παρόρμησης) που γίνονται με τα ηλεκτρονικά μέσα.


Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου