Δούρειος ίππος ο Xi Jinping στην Ευρώπη… Γιατί επέλεξε να δει τους ηγέτες μόνο σε Γαλλία, Σερβία, Ουγγαρία
Εάν ένας ηγέτης,
όπως ο Xi Jinping κάνει το πρώτο του ταξίδι στην Ευρώπη μετά από σχεδόν πέντε χρόνια, ένα δρομολόγιο που γράφει Γαλλία, Σερβία, Ουγγαρία φαίνεται λίγο εκκεντρικό.Αλλά οι τρεις στάσεις που επέλεξε ο ηγέτης της Κίνας είναι απολύτως λογικές αν τις δει κανείς από το Πεκίνο.
Για στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους, η Κίνα θέλει πολύ να διαταράξει την ενότητα τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της ΕΕ.
Καθεμία από τις τρεις χώρες που επισκέπτεται ο Xi θεωρείται ως ένας πιθανός μοχλός για να ανοίξουν τα ρήγματα στη δύση.
Σύμφωνα με τους Financial Times, οι Κινέζοι φαίνεται ότι έλαβαν σοβαρά υπόψιν το γεγονός ότι η Γαλλία θέλει η Ευρώπη να πετύχει «στρατηγική αυτονομία» από τις ΗΠΑ.
Σε μια ομιλία του στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, ο Emmanuel Macron, πρόεδρος της Γαλλίας, είπε ότι η Ευρώπη δεν πρέπει ποτέ να είναι «υποτελής των Ηνωμένων Πολιτειών» - χρησιμοποίησε μια γλώσσα που επίσης προτιμά η Κίνα.
Η κυβέρνηση Xi χάρηκε επίσης όταν ο Μακρόν, σε μια πτήση της επιστροφής από το Πεκίνο πέρυσι, είπε ότι η Ευρώπη δεν είχε κανένα συμφέρον να υπερασπιστεί την Ταϊβάν από μια πιθανή κινεζική εισβολή.
Αν και έγινε κάποια προσπάθεια να εξηγηθούν αυτές οι δηλώσεις, οι Κινέζοι σημείωσαν, με ευγνωμοσύνη, ότι η Γαλλία αργότερα εμπόδισε τις προσπάθειες να ανοίξει γραφείο συνδέσμου του ΝΑΤΟ στο Τόκιο.
Η διατήρηση των χωρών του ΝΑΤΟ έξω από την Ασία - και η αποτροπή της Αμερικής από τη σύνδεση των συμμάχων της στην Ασία και την Ευρώπη - είναι ένας βασικός στόχος της κινεζικής εξωτερικής πολιτικής.
Αλλά οι Κινέζοι κινδυνεύουν να υπερερμηνεύσουν τον ριζοσπαστισμό των ιδεών του Macron όταν πρόκειται για το ΝΑΤΟ.
Ο Γάλλος πρόεδρος μπορεί κάποτε να περιέγραψε τη συμμαχία ως «εγκεφαλικά νεκρή», όμως τον τελευταίο καιρό, έχει υιοθετήσει μια πολύ πιο επιθετική γραμμή για τη Ρωσία - η οποία θέτει πραγματικά όρια στην προθυμία και την ικανότητα της Γαλλίας να αποστασιοποιηθεί από το ΝΑΤΟ ή τις ΗΠΑ.
Οικονομικά θέματα
Το ταξίδι του Xi στην Ευρώπη έχει επίσης μια ισχυρή οικονομική συνιστώσα.
Και σε αυτά τα θέματα, η Γαλλία είναι πολύ πιο δύσκολος εταίρος.
Ο Macron μπορεί να μην αμφισβητήσει την Κίνα για την Ταϊβάν — αλλά το μέλλον της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι διαφορετικό θέμα.
Τα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας έχουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους έναντι των Ευρωπαίων και Αμερικανών ανταγωνιστών τους.
Η εξαγωγή αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τα σχέδια του Xi να αναζωογονήσει την οικονομία της Κίνας.
Ο Olaf Scholz, ο γερμανός καγκελάριος, φάνηκε ότι συμβιβάζεται με τις φιλοδοξίες του Πεκίνου σε ένα πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα - αντανακλώντας τον φόβο των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων για έναν εμπορικό πόλεμο.
Όμως, με την ισχυρή υποστήριξη της Γαλλίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνα ανταγωνισμού για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Η Ursula von der Leyen, η πρόεδρος της Κομισιόν —ήδη αντιδημοφιλής στο Πεκίνο λόγω των σχεδίων της να «θέσει σε κίνδυνο» τη σχέση της ΕΕ με την Κίνα— θα συμμετάσχει με τον Macron στη συνάντηση με τον Xi.
Οι πιθανότητες να υποχωρήσει η επιτροπή φαίνονται μικρές.
Επόμενη στάση… Σερβία
Το σερβικό σκέλος της ευρωπαϊκής επίσκεψης του Xi θα δώσει στον Κινέζο ηγέτη την ευκαιρία να στείλει ένα γεωπολιτικό μήνυμα.
Η επίσκεψη του Xi θα συμπέσει με την 25η επέτειο από τον βομβαρδισμό του ΝΑΤΟ στην κινεζική πρεσβεία στο Βελιγράδι, κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κοσσυφοπεδίου.
Αυτό θα επιτρέψει στην Κίνα να υπογραμμίσει το επιχείρημα - το οποίο επίσης ευνοεί η Ρωσία - ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επιθετικός και επικίνδυνος οργανισμός (Το ΝΑΤΟ πάντα επέμενε ότι ο βομβαρδισμός της κινεζικής πρεσβείας ήταν ένα ατύχημα που έλαβε χώρα στο πλαίσιο ενός πολέμου για την προστασία των Κοσοβάρων από τη σερβική επιθετικότητα.)
Στη Ρωσία και σε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου Νότου αρέσουν επίσης τα αντιδυτικά μηνύματα.
Αλλά το να πεις στους Ευρωπαίους ότι είναι υποτελείς της Αμερικής και ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επικίνδυνος οργανισμός είναι ένα μήνυμα που οι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα βρουν προσβλητικό στην καλύτερη περίπτωση — και απειλητικό στη χειρότερη.
Οι 30 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ενταχθεί στη συμμαχία γνωρίζουν ότι, με τη Ρωσία να διεξάγει επιθετικό πόλεμο στα σύνορά τους, το ΝΑΤΟ χρειάζεται περισσότερο από ποτέ.
Η περίπτωση της Ουγγαρίας
Ο τρίτος σταθμός του Xi είναι η Ουγγαρία — η οποία είναι μέλος του ΝΑΤΟ.
Παρόλα αυτά, ο ηγέτης της χώρας, Viktor Orban, έχει τοποθετηθεί ως η πιο φιλορωσική φωνή εντός της δυτικής συμμαχίας — και εκτελεί παρόμοια υπηρεσία για την Κίνα.
Η Ουγγαρία έχει μπλοκάρει πολλά ψηφίσματα της ΕΕ που επικρίνουν την Κίνα.
Έχοντας αναγκάσει το Κεντρικό Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, ένα φιλελεύθερο, δυτικό ίδρυμα, να εγκαταλείψει την Ουγγαρία, ο Orbán κάλεσε το Πανεπιστήμιο Fudan της Κίνας να εγκατασταθεί στη Βουδαπέστη.
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στο Πεκίνο, ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας περιφρόνησε την ιδέα ότι η Κίνα έχει «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» στα ηλεκτρικά οχήματα.
Υπάρχει άμεση ανταμοιβή για την Ουγγαρία να λάβει αυτή τη θέση, επειδή τουλάχιστον ένας κινέζος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τη χώρα ως βάση παραγωγής.
Εάν η συμβιβαστική λύση για τα EV είναι οι κινεζικές εταιρείες να κάνουν περισσότερα από την κατασκευή τους στην Ευρώπη, τότε η Ουγγαρία βρίσκεται σε καλή θέση για να κερδίσει.
Αλλά η απόφαση του Xi να επισκεφθεί τη Σερβία και την Ουγγαρία θα δυσκολέψει να πείσει τους περισσότερους άλλους Ευρωπαίους ότι έρχεται με φιλικά αισθήματα.
Η Σερβία βρίσκεται εκτός ΕΕ και ΝΑΤΟ, ενώ η Ουγγαρία έχει υπονομεύσει και τους δύο οργανισμούς εκ των έσω.
Και οι δύο χώρες είναι φιλικές προς τη Ρωσία.
Το γεγονός ότι ο Xi θα επιστρέψει στην πατρίδα του για να υποδεχθεί τον Vladimir Putin στο Πεκίνο, λίγο αργότερα, θα βαθύνει την ευρωπαϊκή ανησυχία για τις πραγματικές προθέσεις της Κίνας.
Η κατανόηση του ίδιου του Xi για το πώς βλέπει η κυρίαρχη Ευρώπη τη Ρωσία είναι απίθανο να προωθηθεί περνώντας χρόνο με ακραία άτομα - όπως ο Orbán και ο πρόεδρος της Σερβίας, Aleksandar Vučić.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου