Δραματικές στιγμές από μετωπική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη - Στους 32 οι νεκροί, 53 τραυματίες - Αγωνία για εγκλωβισμένους
Την παντελή έλλειψη των
κατάλληλων μέσων σηματοδότησης και ασφαλείας σηματοδοτεί η ασύλληπτη σιδηροδρομική τραγωδία που καταγράφηκε λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου 2023, όταν επιβατική αμαξοστοιχία με 350 επιβάτες που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία φορτωμένη με κοντέινερ που κινούταν στην ίδια γραμμή, ερχόμενη από Θεσσαλονίκη, στο ύψος του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη (σε εκείνο το σημείο η επιβατική αμαξοστοιχία Inter - City κινείται με μια ταχύτητα της τάξης των 160 χλμ/ώρα), με αποτέλεσμα τα πρώτα βαγόνια και των δύο αμαξοστοιχίων να έχουν μετατραπεί σε μια άμορφη μάζα ενώ προκλήθηκε και φωτιά, η οποία κατασβέστηκε στη συνέχεια.
Βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων, μέχρι στιγμής οι νεκροί ανέρχονται σε 32 ενώ από τους 85 τραυματίες, αυτή τη στιγμή οι 53 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της ευρύτερης περιοχής.
Προσπάθειες απεγκλωβισμού
Την ίδια στιγμή, οι προσπάθειες έρευνας των Πυροσβεστικών Δυνάμεων, έχουν επικεντρωθεί στα δύο πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας, που έχουν ανασηκωθεί, με τη βοήθεια γερανοφόρων οχημάτων, στα οποία εκτιμάται ότι έχουν εγκλωβιστεί άνθρωποι.
Τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας, έχουν ανατραπεί και εκεί παρουσιάζεται και μεγαλύτερη δυσκολία απεγκλωβισμού.
Ταυτοποίηση θυμάτων
Παράλληλα, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων. Όπως έγινε γνωστό, υπάρχει αριθμός νεκρών για την οριστική αναγνώριση των οποίων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης.
Δεν λειτουργεί τίποτα
Για τραγικά λάθη και παραλείψεις όσον αφορά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη κάνει λόγο ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας λέγοντας χαρακτηριστικά πως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια.
«Έχει συμβεί το αδιανόητο.
Τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή.
Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη, το επιβατικό και το εμπορικό κατέβαινε από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και απ’ ότι φαίνεται υπήρχε μετωπική σύγκρουση, με τα τραγικά αποτελέσματα που βλέπουμε», είπε αρχικά μιλώντας στην ΕΡΤ ο κ. Γενηδούνιας.
Όλα γίνονται χειροκίνητα
Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις ευθύνες που θα πρέπει να αναζητηθούν για την ενημέρωση των μηχανοδηγών.
Συγκεκριμένα όσον αφορά το ζήτημα του κεντρικού ηλεκτρονικού ελέγχου ο κ. Γενηδούνιας υπογράμμισε ότι δεν λειτουργεί τίποτα και όλα γίνονται χειροκίνητα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα.
Είμαστε στο manual σε όλο το δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και στο σημείο αυτό», είπε τονίζοντας ότι ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργούν.
Τραγικές παραλείψεις
«Αν αυτά λειτουργούσαν, οι οδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους.
Δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, έχουμε κάνει αιτήματα» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι ο μηχανοδηγός λαμβάνει εντολές από τον ένα σταθμάρχη στον άλλον για να προχωρήσει.
«Δηλαδή στην Αθήνα λέει «θα πάτε μέχρι το Μενίδι.
Στο Μενίδι θα πάτε μέχρι τα Κιούρκα.
Αυτό γίνεται περίπου σε 15 σημεία στη διαδρομή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη γιατί δεν λειτουργεί κανένα σύστημα, τηλεδοιήκησης, φωτοσήμανσης.
Δεν λειτουργεί τίποτα.
Τα συστήματα υπήρχαν, πλέον δεν λειτουργούν και οι ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν από τους αρμόδιους, εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε» είπε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ.
Διπλή γραμμή στο δίκτυο
Όπως υπογράμμισε ο κ. Γενηδούνιας η γραμμή στο δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή, συνεπώς δεν θα έπρεπε να βρεθούν τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή και στην ίδια κατεύθυνση και δεν θα έπρεπε να συναντηθούν πουθενά κατά τη διάρκεια της διαδρομής.
«Η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή, αν σε κάποιο σημείο γίνονται έργα υπάρχουν εκεί διακλαδώσεις που κατευθύνουν τα τρένα.
Είναι αδιανόητο.
Δεν λειτουργούν τα συστήματα και οι ενδείξεις. Όλα λειτουργούν χειροκίνητα και εμπειρικά», κατέληξε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών.
Εκτιμήσεις για τα αίτια της τραγωδίας
Η πρώτη εκτίμηση για τα αίτια του δυστυχήματος κάνει λόγο για λανθασμένη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών στον κόμβο της Λάρισας με αποτέλεσμα να υπάρξει η μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
Τα πρώτα βαγόνια των αμαξοστοιχιών έχουν μετατραπεί σε άμορφη μάζα και μοιάζουν, όπως αναφέρουν οι πυροσβέστες, σαν φυσαρμόνικα.
Καταγγελίες επιβατών: «Πάμε και όπου βγει».
Επιβάτης της αμαξοστοιχίας κατήγγειλε ότι το τρένο είχε καθυστέρηση στο Παλαιοφάρσαλο και άκουσε από τον ασύρματο να λέγεται: «Πάμε και όπου βγει».
«Όταν ακούσαμε τον οδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο εισιτήριων και να λέει ‘πάμε και όπου βγει’, σίγουρα, είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν πάει καλά.
Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων, ‘πάμε και όπου βγει’.
Αυτό ακριβώς, τίποτα άλλο.
Μας καθυστέρησαν λόγω φόρτου κίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών, είπαν ότι θα καθυστερήσουμε 15 λεπτά, γιατί είναι μονής οδού.
Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω, δεν ήταν σωστά προγραμματισμένα» είπε μιλώντας στο MEGA ένας επιβάτης.
Μαρτυρίες
«Σπάζανε τζάμια και ούρλιαζαν οι άνθρωποι…
Τα 2/3 του βαγονιού ήταν γεμάτο…
Δεν είδαμε τίποτε, απλά άρχισε το τρένο να τραντάζεται όλο και περισσότερο μέχρι που καταλήξαμε 45 μοίρες γωνία…
Μπροστά το τρένο να φλέγεται ολόκληρο, είχε πέντε τραυματίες μόνο στο σημείο που ήμουν εγώ…
Τα μπροστινά βαγόνια καταστράφηκαν ολοσχερώς…
Καμένο σίδερο μόνο» ανέφερε ένας αυτόπτης μάρτυρας ενώ άλλοι κάνουν λόγο για απίστευτες εικόνες, με λιωμένα μεταλλικά κομμάτια από τα βαγόνια, με ανθρώπους που δεν πρόλαβαν να βγουν από τα φλεγόμενα βαγόνια.
«Τα έχασα στην αρχή, όπως και οι περισσότεροι επιβάτες, αλλά προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου για να βοηθήσω τους συνεπιβάτες μου να βγουν από το βαγόνι.
Όλοι γίναμε ένα για να βοηθήσουμε.
Πολλοί δεν αντιλήφθηκαν τι ακριβώς είχε συμβεί, διότι κοιμόντουσαν.
Κι εγώ κοιμόμουν και με τάραξε ένα απότομο φρενάρισμα.
Αργότερα, όμως, όταν συνειδητοποιήσαμε τι έγινε, προσπαθήσαμε να βγούμε από το βαγόνι και όταν τα καταφέραμε, είδαμε το χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Που μπορούν να επικοινωνούν οι συγγενείς
Επιπρόσθετα, η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛΑΣ, Κωνσταντία Δημογλίδου , τόνισε ότι οι συγγενείς των επιβατών της αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα 2410683175 και 2410683176 της Διεύθυνσης αστυνομίας Λάρισας, προκειμένου να πάρουν πληροφορίες για τους επιβάτες που μετακινήθηκαν με ασφάλεια στην Θεσσαλονίκη και για αυτούς έχουν μεταφερθεί στα νοσοκομεία.
Στο γενικό νοσοκομείο Λάρισας έχει αρχίσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων όπου επισημαίνεται ότι υπάρχει αριθμός νεκρών για την οριστική αναγνώριση των οποίων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης.
Ανακρίσεις
Στο Αστυνομικό Τμήμα Λάρισας έχει οδηγηθεί ο σταθμάρχης βάρδιας του ΟΣΕ Λαρίσης, στη βάρδια του οποίου συνέβη το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Στο τμήμα βρίσκονται και ο κλειδούχος του σταθμού, αλλά και ο εκπρόσωπος της Hellenic Train, με τους τρεις τους να εξετάζονται στο πλαίσιο της προανάκρισης προκειμένου να διαπιστωθούν τα αίτια της τραγωδίας.
Σημειώνεται πως την έρευνα για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει αναλάβει το Τμήμα της Τροχαίας της Λάρισας.
Επίσκεψη Πλεύρη στα νοσοκομεία
Τα νοσοκομεία στα οποία μεταφέρθηκαν οι τραυματίες, επισκέπτεται ο υπουργος Υγείας Θάνος Πλεύρης, συνοδευόμενος από τον επικεφαλής της 5ης ΥΠΕ Φώτη Σερέτη, προκειμένου να ενημερωθεί για την κατάστασης της υγείας τους.
Οι 53 τραυματίες νοσηλεύονται στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Λάρισας, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, στο Γεννηματά Θεσσαλονίκης, στο ΑΧΕΠΑ Θεσσαλονίκης και στο νοσοκομείο της Κατερίνης.
Ο υπουργός μόλις πληροφορήθηκε το τραγικό δυστύχημα στη 1 μετά τα μεσάνυχτα μετέβη στον τόπο του δυστυχήματος συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της ΕΚΕΠΥ ΕΚΑΒ, Νίκο Παπαευσταθίου, ενώ σε σύντομη δήλώσή του ο κ. Πλεύρης τόνισε πως η επιχείρηση είναι σε εξέλιξη και τα νοσοκομεία βρίσκονται σε ετοιμότητα.
Hellenic Train: Ακυρώσεις δρομολογίων
Λόγω της
σύγκρουσης των δυο αμαξοστοιχιών στον Ευαγγελισμό, σύμφωνα με ενημέρωση
της Hellenic Train, δεν θα πραγματοποιηθούν όλα τα δρομολόγια σε:
Αθήνα- Θεσσαλονίκη
Θεσσαλονίκη - Αθήνα
Αθήνα -Καλαμπάκα
Καλαμπάκα -Αθήνα
Αθήνα - Λειανοκλάδι
Λειανοκλάδι - Αθήνα
Θεσσαλονίκη - Λάρισα
Λάρισα-Θεσσαλονίκη
Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα
Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλος
Βόλος - Λάρισα
Λάρισα - Βόλος
Λειανοκλάδι -Στυλίδα
Έκτακτη αιμοδοσία από τον Ερυθρό Σταυρό για τη βοήθεια των τραυματιών
Έκτακτη αιμοδοσία για τη βοήθεια των τραυματιών του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, θα πραγματοποιήσει στην κεντρική πλατεία της Λάρισας ο Ερυθρός Σταυρός.
Ο
Ερυθρός Σταυρός αναφέρει σε ανακοίνωσή του πως «οι πολίτες που θέλουν
να συνδράμουν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών μπορούν να
προσέλθουν σήμερα Τετάρτη 1 Μαρτίου την Έκτακτη Αιμοδοσία που θα
πραγματοποιηθεί στην Κεντρική Πλατεία Λάρισας με τη συνδρομή του Ερυθρού
Σταυρού. Η αιμοδοσία θα διεξαχθεί από τις 9 το πρωί έως και τις 14:00
το μεσημέρι».
Μιλανε για αιμοδοσία...Δεν θα ήθελα να συμβεί αυτό που σκέφτομαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑννα Μαρία από Καναδά !!
Στην γραμμη καθοδου εκτακτως ειχε μπει εμπορικη αμαξοστοιχια που κατεβαινε προς Αθηνα με σιωπηρη εντολη της κυβερνησης και του υπουργειου Αμυνας για να παραλαβει εμπορευματα,
ΑπάντησηΔιαγραφήτα οποια ησαν στην πραγματικοτητα οπλα και ανθρωπιστικη βοηθεια για την Ουκρανια......
HARIS ATHANASOPOULOS