Ιδού γιατί επιβλήθηκαν οι «Πρέσπες»: Σχέδιο Σόρος για τον έλεγχο του πλωτού διαδρόμου Δούναβη-Αξιού-Μοράβα
Τι κοινό έχουν η συμφωνία των Πρεσπών με την ανταλλαγή εδαφών ανάμεσα σε Σερβία και Κόσοβο;
ελέγχου του υπερ-καναλιού Θες/νίκη-Σκόπια-Πρέσεβο-Δούναβης, με το οποίο θα ελέγχονται όλα τα αγαθά που θα εισέρχονται στην Ευρώπη, αναφέρουν αλβανικά ΜΜΕ.
Οι Κινέζοι έχουν δείξει τεράστιο ενδιαφέρον για το κανάλι αυτό, έχοντας υλοποιήσει και μελέτη σκοπιμότητας απόδοσης στην περιοχή μεταξύ του Δούναβη και του Αξιού ποταμού με την κινεζική εταιρεία «China Gezhouba Group Corporation», όπου το κινεζικό κράτος, σε αντάλλαγμα για την ανάληψη του έργου θα αναλάβει την περιοχή για 35 χρόνια.
Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για το κανάλι αυτό, διότι θα το συνδέσουν με την Θεσ/νίκη σιδηροδρομικώς με τον Πειραιά, που αποτελεί κομμάτι του κινεζικού θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού.Το κανάλι όμως θα διέλθει μέσα από την «διεκδικούμενη» κοιλάδα του Πρέσεβο (νότια Σερβία) στην οποία κατοικούν σε μεγάλο ποσοστό Αλβανοί που ζητούν ένωση με το Κόσοβο.
Τώρα όμως, για ένα τέτοιο σενάριο τα πράγματα για τις ΗΠΑ είναι αρκετά περίπλοκα, λόγω ης έντονης ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας στο Νις και τον εξοπλισμό των σερβικών ενόπλων δυνάμεων με οπλικά συστήματα αιχμής, όπως αεροσκάφη, πυραύλους κά.
Κομβική περιοχή λοιπόν είναι η περιοχή του Μοράβα όπως είναι γνωστή σε εμάς και το σχέδιο που αφορά αυτό το υπερ-κανάλι έχει πλέον το αμέριστο ενδιαφέρον των ΗΠΑ και του γνωστού δισεκατομμυριούχου Τ.Σόρος και δεν υπάρχει περίπτωση να το αφήσουν στα χέρια των Κινέζων, τουλάχιστον όχι χωρίς να το ελέγχουν οι ΗΠΑ.
Το σχέδιο αυτό έχει γίνει δεκτό καταρχήν από τον Πρόεδρο της πΓΔΜ Γκεόργκι Ιβάνοφ κατά τη διάρκεια συνάντησης τον Δεκέμβριο του 2017 με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
«Υποστηρίζω την ιδέα της δημιουργίας ενός καναλιού από το Αιγαίο στον Δούναβη και γι ‘αυτό μίλησα και με τον πρόεδρο της Σερβίας Βούτσιτς και τον πρωθυπουργό Τσίπρα.», είχε δηλώσει ο Ιβάνοφ μετά τη συνάντηση .
Έχει ήδη εγκριθεί μια ομάδα τοπικών εμπειρογνωμόνων σε συνεργασία με την ελληνική και σερβική πλευρά που συσκέπτονται και σχεδιάζουν τις εργασίες για τη χωροταξία του έργου και στις δύο όχθες του Αξιού, όπου σχεδιάζετε να κατασκευαστούν δεκάδες μίνι υδροηλεκτρικά εργοστάσια στο πλαίσιο του έργου.
Μιλάμε δηλαδή για ένα υπερ-σχέδιο που θα αλλάξει όχι μόνο τον ρου των υδάτων αλλά ολόκληρης της περιοχής.
Σήμερα έχουμε πλήρη εναρμόνιση των σχέσεων Ελλάδος και Σκοπίων , μετά την επικύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών για την αλλαγή του ονόματος, έτσι η συμφωνία για την πρόοδο του έργου χρησιμεύει ως σπονδυλική στήλη της Βαλκανικής οικονομίας, κατά των φόβων περί κινεζικού ελέγχου του καναλιού.
Για τον λόγο αυτόν έγινε πολύ πιεστική η αμερικανική διπλωματία που έχει σκοπό την εναρμόνιση των θέσεων της για την επίτευξη μιας παρόμοιας συμφωνίας, με αυτής των Πρεσπών μεταξύ Κοσσυφοπεδίου και Σερβίας, με στόχο την εξάλειψη εμποδίων που θα αποτρέψουν ή θα αναβάλουν την υλοποίηση ενός τέτοιου μεγαλόπνοου έργου.
Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ασχολείται επισταμένα με το έργο «ξεμπλέκοντας» όλα τα πιθανά εμπόδια.
Ενώ ως απάντηση στα σχέδια της Κίνας, ο ίδιος ο Τ. Σόρος, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Der SPIGEL» στις 13 Ιανουαρίου 2019, είχε δηλώσει: «Το νέο κανάλι Δούναβης-Αιγαίο θα μας δώσει έναν νέο γεωπολιτικό χάρτη στην Ευρώπη όπου η Αμερική δεν πρέπει με τίποτα να μείνει εκτός».
Το τελικό σχέδιο για την επίτευξη του έργου είναι το Κοσσυφοπέδιο να λάβει την κοιλάδα του Πρέσεβο και αυτός είναι ο τελικός στόχο της αμερικανικής διπλωματίας.
Η εναρμόνιση των θέσεων μεταξύ των δύο πλευρών (Σερβία –Κόσοβο) με σκοπό το ενδεχόμενο μιας συμφωνίας ειρήνης μεταξύ των δύο χωρών, υπακούει στο σενάριο μιας σημαντικής διόρθωσης στα βόρεια και ανατολικά σύνορα του Κοσσυφοπεδίου, όπου το βόρειο Κοσσυφοπέδιο θα περάσει στη Σερβία και η Κοιλάδα του Πρεσέβο θα έρθει κάτω από τον έλεγχο του Κοσσυφοπεδίου.
Όλα αυτά δείχνουν σαφώς τις αμερικανικές φιλοδοξίες σε απάντηση των κινεζικών σχεδίων για την ανάληψη του έργου, με τον πλήρη έλεγχο των ΗΠΑ πάνω από την κοιλάδα του Πρέσεβο, ως το πιο νευραλγικό σημείο του καναλιού, που θα αναγκάσει την Κίνα να δεχθεί ότι το ΝΑΤΟ είναι εγγυητής ασφάλειας στην περιοχή.
Η ιστορία του έργου
Ο Σύνδεσμος Πολιτικών Μηχανικών που εδρεύει στο Νιου Τζέρσεϊ είχε σχεδιάσει από το μακρινό 1909 το κανάλι ως την λύση για την ενίσχυση των θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Ευρώπης.
Αργότερα υπήρξες μια αμερικανο-ρωσική συμφωνία που υπεγράφη στις 18 Ιανουαρίου 1913 στην Αγία Πετρούπολη για την από κοινού κατασκευή του έργου αυτού, αλλά έμεινε και τότε στα χαρτιά .
Τα Βαλκάνια και ο πρώτος και δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος πήγαν ξανά πίσω το σχέδιο αυτό. Ο ψυχρός πόλεμος το διατήρησε στην επιφάνεια για λίγο, μιας και ο στρατάρχης Τίτο κατά τη διάρκεια του, είχε διεξάγει μελέτες σκοπιμότητας για το κομμάτι στη γραμμή Morava-Vardar, αλλά στα τέλη του ’90 η καταστροφή της Γιουγκοσλαβίας εμπόδισε την εφαρμογή τους.
ΠΗΓΗ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου