Προς ελληνοτουρκική κρίση ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου: Σκηνικό «Malene Ostervold» νότια του Καστελόριζου
Μια περίεργη κατάσταση εξελίσσεται αυτή την στιγμή στο νοτιοανατολικό Αιγαίο με μοχλό το, με ιταλική σημαία, ερευνητικό σκάφος ODIN Finder το οποίο υλοποιεί έργο θαλάσσιας έρευνας
για λογαριασμό της κοινοπραξίας Euroasian Interconnector (κατασκευή έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ασίας με την Ευρώπη, έργο στο οποίο συμμετέχουν η Ελλάδα, το Ισραήλ και η Κύπρος):
Το πλοίο ενώ έχει ναυλωθεί από την Ελλάδα και κάνει εδώ και σχεδόν ένα μήνα επιστημονικές έρευνες στο Αιγαίο σε σημεία εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων νοτιοανατολικά της Κρήτης, μόλις έληξε σήμερα η ναύλωσή του από την Ελλάδα, αμέσως μετά ναυλώθηκε από την... Τουρκία (!) η οποία το στέλνει να κάνει έρευνες νότια του Καστελόριζου εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας σε μια επανάληψη του επεισοδίου με το νορβηγικό πλοίο "Malene Ostervold" που έφερε τις δύο χώρες ένα βήμα πριν την "θερμή" σύγκρουση!
Σήμερα νωρίς το πρωί η Τουρκία εξέδωσε την NAVTEX 1095/17, με την οποία αναγγέλλει την διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών από το ODIN Finder από τις 28 Οκτωβρίου, δηλαδή από αύριο «μέχρι νεωτέρας», σε μια περιοχή η οποία εκτείνεται από την Κρήτη μέχρι τα χωρικά ύδατα της Κύπρου και η οποία χαρακτηρίζεται από την Αγκυρα ως... "τουρκική υφαλοκρηπίδα"!
Ιδού το ιταλικό πλοίο, να έχει σηκώσει, μάλιστα, και τουρκική σημαία!
Όμως και αυτός ο σχεδιασμός εκτός όλων των άλλων επικαλύπτει την περιοχή για την οποία έχει εκδοθεί η ελληνική NAVTEX 658/17 από τις 28 Οκτωβρίου (μέχρι νεοτέρας) και ζητούσε από τα παραπλέοντα σκάφη να κρατούν απόσταση 5 ν.μ. (η ελληνική NAVTEX περικλείεται στο χάρτη από την πράσινη γραμμή).
Η Τουρκία με τη NAVTEX 1094/17 σπεύδει με παράνομο τρόπο να δηλώσει ότι η ελληνική NAVTEX είναι άκυρη γιατί αφορά «περιοχή για την οποία η Τουρκία έχει την ευθύνη για έκδοση NAVTEX και συγκεκριμένα ο σταθμός της Αττάλειας».
Αυτή την στιγμή το ιταλικό πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι του Ηρακλείου στην Κρήτη, απ'όπου αναμένεται να αποπλεύσει σε λίγες ώρες.
Η εξέλιξη παρακολουθείται στενά από το ελληνικό ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ.
Δύο φρεγάτες, μία στην Κρήτη και μία στην Αστυπάλαια, μία πυραυλάκατος στη Ρόδο και δύο κανονιοφόροι σε Κρήτη και ευρύτερη περιοχή Καστελόριζου, έχουν τεθεί σε κατάσταση αυξημένης επιφυλακής, αφού πολύ απλά αν επιτραπεί στο πλοίο και στην όποια τουρκική συνοδεία του, σίγουρα με πολεμικά σκάφη να εκτελέσουν έρευνες στην περιοχή που αναφέρει η τουρκική NAVTEX είναι σαν να παραδέχεται η Ελλάδα την ύπαρξη τουρκικής υφαλοκρηπίδας, ακόμα και μεταξύ ελληνικών εδαφών!
Ηδη κρίνεται ως "πολύ επικίνδυνη" η τουρκική δραστηριότητα στην "καρδιά" του Αιγαίου με τη NAVTEX 1085/17 όπου ένα σκάφος του TDK (τουρκικό Ναυτικό) ρυμουλκεί υποβρύχια συσκευή στην περιοχή που εκτείνεται μεταξύ Ικαρίας, Φούρνων, Πάτμου, Κίναρου, Αμοργού και Δονούσας.
Όχι μόνο γιατί στην περιοχή η Τουρκία δεν έχει αρμοδιότητα για έκδοση NAVTEX και η οποιαδήποτε δραστηριότητα που αφορά στο βυθό συνιστά ευθεία αμφισβήτηση της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας στο μέσο του Αιγαίου, αλλά γιατί είναι σαφές ότι χαρτογραφείται ο βυθός για να υπάρξει "εικόνα" στα τουρκικά υποβρύχια σε ένα σημείο που αποτελεί την συνήθη διαδρομή των ελληνικών υποβρυχίων προς τους ναυστάθμους της Σμύρνης και της Αλικαρνασσού...
Είναι σαφές ότι η Τουρκία επιχειρεί να δημιουργήσει νομικό υπόβαθρο για να αμφισβητήσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας ανατολικά της Κρήτης και μέχρι το Καστελόριζο και ταυτόχρονα προκαλεί στρατιωτικά σε ολόκληρο το Αιγαίο “θερμαίνοντας” επικίνδυνα τα νερά του Αρχιπελάγους.
Η Άγκυρα κατονομάζει ως "τουρκική" την κυπριακή υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ δυτικά της Κύπρου, όπως επίσης και όλη την ελληνική υφαλοκρηπίδα νότια του Καστελόριζου και ανατολικά της Κρήτης.
Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η Άγκυρα εγείρει ζήτημα στην συγκεκριμένη περιοχή, θέλοντας να οικειοποιηθεί μεγάλο μέρος της ελληνικής AOZ, δηλώνοντας πώς “τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην θαλάσσια περιοχή συμπίπτουν με την μέση γραμμή μεταξύ των ακτογραμμών της Τουρκίας και της Αιγύπτου” και στα δυτικά περιορίζει την ελληνική υφαλοκρηπίδα στα χωρικά ύδατα της Ρόδου, της Κάσου, της Καρπάθου και των ανατολικών ακτών της Κρήτης.
Το τελευταίο σοβαρό επεισόδιο, που λίγο έλειψε να προκαλέσει νέα ελληνοτουρκική κρίση, ήταν το Νοέμβριο του 2008, όταν η Τουρκία επιχείρησε παράνομα να κάνει γεωφυσικές έρευνες για πετρέλαιο στην περιοχή 80 ν.μ νοτίως της Ρόδου, στην ευρύτερη περιοχή του Καστελόριζου και εντός των ορίων του FIR Αθηνών με το νορβηγικής σημαίας αλλά τουρκικών συμφερόντων πλοίο ερευνών «Malene Ostervold».
Το ερευνητικό πλοίο μάλιστα τότε κινούνταν με τη συνοδεία πολεμικού πλοίου και συγκεκριμένα της φρεγάτας TCG GEDIZ F-495, προκαλώντας την ελληνική αντίδραση, και την εντολή στην κανονιοφόρο «ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ» P61 να κινηθεί άμεσα προς την περιοχή.
Ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου εξέπεμψε σήμα προς τον κυβερνήτη του «Malene Ostervold» και τον προειδοποίησε ότι βρίσκεται εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ότι απαγορεύεται να κάνει έρευνες επ’ αυτής.
Το νορβηγικό σκάφος απάντησε στην ελληνική κανονιοφόρο ότι έλαβε το σήμα και ότι το κατανόησε και ακολούθως μετά την πάροδο αρκετών ωρών και διαβουλεύσεων αποχώρησε από την περιοχή. Ταυτόχρονα, υπήρξε έντονη διπλωματική δραστηριότητα.
Όταν διέρρευσαν τα τηλεγραφήματα του Wikileaks αποκαλύφθηκε ότι ο Έλληνας, τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, στρατηγός Δ. Γράψας είχε απειλήσει με βύθιση του σκάφους σε περίπτωση που συνέχιζε την έρευνα... Υπήρξε μάλιστα και εμπλοκή των ΗΠΑ για αποκλιμάκωση της κατάστασης στην περιοχή του νοτιοανατολικού Αιγαίου.
ΠΗΓΗ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου