Το «μνημείο του αγνώστου πρόσφυγα» απέναντι από την Ακρόπολη
Με την έκθεση Documenta 14 που πραγματοποιείται στην Αθήνα από τις 8 Απριλίου έως τις 16 Ιουλίου, υπό τον τίτλο «Learning from Athens», όπου οι εργαζόμενοι ήδη καταγγέλλουν πως
άλλαξαν εν μια νυκτί οι συμβάσεις τους και πως βιώνουν απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες, τοποθετήθηκε ένα ανοιξιάτικο πρωινό του Απρίλη μια φυσικού μεγέθους μαρμάρινη προσφυγική σκηνή στον αρχαιολογικό χώρο στο λόφο Φιλοπάππου ή Μουσών, ακριβώς απέναντι από την Ακρόπολη.
Η Καναδή «καλλιτέχνιδα» Ρεμπέκα Μπελμόρ πρότεινε την εγκατάσταση της μαρμάρινης σκηνής στον λόφο του Φιλοπάππου, δίπλα σε μονοπάτι που χάραξε ο Πικιώνης, ακριβώς απέναντι από τον Παρθενώνα και το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) αναίρεσε άμεσα τις όποιες εύλογες επιφυλάξεις μετά από τις διευκρινίσεις που έδωσε η διευθύντρια του καλλιτεχνικού γραφείου της documenta στην Αθήνα, Μαρίνα Φωκίδη.
Η διευθύντρια του καλλιτεχνικού γραφείου της documenta στην Αθήνα σημείωσε μάλιστα ότι το συγκεκριμένο σημείο επιλέχθηκε διότι «στόχος είναι η ‘συνομιλία’ του έργου με τον Παρθενώνα, το οικουμενικό μνημείο, αλλά και με τη σύγχρονη τοπογραφία, ενώ η σκηνή, που παραπέμπει στις κατοικίες ιθαγενών του Καναδά, έχει πολλαπλά νοήματα: την επισφάλεια, την λιτότητα, την προσφυγιά, το υποκατάστατο του σπιτιού». «Το λευκό μάρμαρο μνημειοποιεί την ιδέα της προσφυγικής κρίσης, ενώ η οξύμωρη κατάσταση της βαριάς μαρμάρινης σκηνής που μεταφέρεται δύσκολα από τη μία χώρα στην άλλη (σε αντίθεση με το ελαφρύ τύπου ιγκλού ‘σπίτι’ των ιθαγενών), έχει μια επιπλέον ‘ανάγνωση’: τη δυσκολία μετακίνησης των προσφύγων». Όσο για την επιλογή του λευκού μαρμάρου, η «καλλιτέχνις» θεώρησε ότι το χρώμα αυτό μπορεί να εναρμονιστεί με το περιβάλλον.
Η documenta του μπάτζετ των 70 εκατομμυρίων αποτελεί χοντρή business και προσφέρει τα μέγιστα στην παραπληροφόρηση, στην παραποίηση και στην παραχάραξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου